Skjul områdevelger

Barn og unge som pårørende og etterlatte

Lovverk

Helsepersonells plikt til å bidra til å ivareta mindreårige barn som er pårørende til foreldre eller søsken er lovpålagt. Dette kan du lese om i helsepersonelloven §10A»

Helsepersonell skal bidra til å ivareta det behovet for informasjon og nødvendig oppfølging som mindreårige barn kan ha som følge av at barnets forelder eller søsken er pasient med psykisk sykdom, rusmiddelavhengighet eller alvorlig somatisk sykdom eller skade. Kilde: Lovdata.no

Loven er revidert i 2017 og kan leses i sin helhet her.

Rundskrivet “Barn som pårørende” fra Helsedirektoratet

Rundskrivet er ment som en veileder for helsepersonell som har plikt til å ivareta mindreårige barn som pårørendeFormålet med bestemmelsene er å sikre at barna blir fanget opp tidlig, og at det blir satt i gang prosesser som setter barn og foreldre i bedre stand til å mestre situasjonen når en forelder blir alvorlig syk.

Utdrag fra “Barn som pårørende”:

“Dersom det konkluderes med at et barn trenger oppfølging som følge av foreldrenes tilstand, vil målet med kartleggingen være å få innsikt i hvilke konsekvenser sykdomssituasjonen får for barnets hverdagsliv. Det er viktig å få oversikt over beskyttelsesfaktorer og risikofaktorer rundt barnet, og hvordan det på best mulig måte kan hjelpes inn i gode utviklingsprosesser, på tross av foreldrenes situasjon.”

Momenter som bør kartlegges (klikk)
  • Er foreldrene i stand til å ivareta og bistå barnet med de problemer og belastninger som avdekkes?
  • Hvordan er dagliglivet for barnet organisert og ivaretatt med hensyn til regler, struktur og rutiner?
  • Hvordan fungerer barnet i barnehage og på skole med henblikk på trivsel, skoleprestasjoner, konsentrasjon, fravær?
  • Har barnet overskudd til å være sammen med venner eller til å ta med venner hjem?
  • Viser barnet tegn på at han/hun er redd, usikker eller alvorlig bekymret?
  • Viser barnet tegn på uro eller atferdsvansker?
  • Vær også oppmerksom på ”de flinke barna” som tilsynelatende mestrer situasjonen godt, men som likevel kan ha behov
  • Er barnet i kontakt med hjelpeapparatet?
  • Har barnet noen å snakke med som vet om og forstår situasjonen?
  • Opplever barnet tilstrekkelig følelsesmessig støtte og oppfølging?

Kilde: Helsedirektoratet (2010)

Vil du vite mer? Les rundskrivet fra Helsedirektoratet her

Fagprosedyre fra Helsebiblioteket

Prosedyrens hensikt er å ta vare på barns behov når de er pårørende, barna skal få forståelig og tilstrekkelig informasjon, og nødvendig oppfølging. Målet er videre å gi helhetlige og koordinerte tjenester til familier med mindreårige barn.

Se hele fagprosedyren her: Fagprosedyre Barn som pårørende

Barn og unge som etterlatte

Helse Bergen har utgitt et eksempel på en minnebok for barn og unge som har mistet noen.

«Dette lille heftet er til dere som har mistet noen som dere er glad i. Det handler om livet og døden, og en god del om hvordan vi kan kjenne det inni oss når noen dør (…) Det er mulig å tegne og skrive i heftet, og dere kan også lime inn bilder. Kanskje kan heftet bli en minnebok som dere kan ta frem når dere trenger det i tiden fremover?»

Se heftet her

E-læring

Hvert år mister ca. 3000 barn og unge i Norge foreldre eller søsken. I dette e-læringskurset vil du lære hvordan du kan bidra til at barn og unge i sorg møtes på en best mulig måte. I e-læringskurset blir vi kjent med tre barn som forteller sin historie. Etterpå møter man forskjellige fagprofesjoner som forteller om hvordan de møter barn og unge i sorg.

Målgruppen er lærere, helsesøstre og ansatte i barnehager. Kurset vil også være verdifullt for andre ansatte i helsetjenesten som møter barn og unge i sorg.

Kurset er utviklet av Seksjon for sorgstøtte ved Akershus universitetssykehus

Hvordan møter du barn som pårørende?

Hvilke rutiner har dere for å ivareta barn og unge som pårørende på ditt arbeidssted?

Film fra Kreftforeningen: Barn og unge i sorg:

Helsepersonell har i dag plikt til å bidra til at barn og ungdom skal bli sett, lyttet til og få den informasjonen, støtten og oppfølgingen de trenger når en i familien er alvorlig syk eller dør. Filmen «Barn og unge i sorg» fra Kreftforeningen handler om helsepersonells samtaler med barn og unge som nære pårørende og etterlatte. Filmen har følgende kapitler:

  • Ventesorg
  • Pappa er død
  • Savn

Filmen «How to break bad news to people with intellectual disabilities» handler om informasjon om alvorlig sykdom, hvor en mor har ønsket å skåne sin utviklingshemmede datter for vissheten om at hun var døende. Datteren forteller sin historie etter at moren er død».

Hvordan kan du som helsepersonell bidra til at familier snakker sammen om at noen i familien skal dø?

Hva kunne vært gjort annerledes i situasjonen i filmen?