Skjul områdevelger

Ivaretakelse av pårørende i sorg

Kompetanse i å kunne ivareta pårørende i sorg er en viktig del av lindrende behandling.

Helsedirektoratet har i 2016 utarbeidet en brosjyre for etterlatte som kan gi etterlatte svar og veiledning på noen av spørsmålene etterlatte har og råd for å bearbeide sorg.

Her kan du lese hele veilederen: “Når en av våre nærmeste dør“.

I veilederen står det at «Erfaringer fra sorgarbeid tilsier at mange etterlatte opplever det som meningsfullt å se den døde».

Hvilke erfaringer har du med dette?

I veilederen leser vi også: «Ordet «krise» betyr egentlig forandring, og et dødsfall kan føre til en uopprettelig endring i de etterlattes liv. Det å miste en av sine nærmeste kan oppleves som at en mister noe av seg selv. De vi lever i nærheten av, kan bidra til å gi vårt liv mening, og når de blir borte kan det innebære en stor forandring».

Hvilke rutiner har din avdeling på å følge opp etterlatte etter dødsfall?

En etterlattesamtale skal gi den etterlatte mulighet til å stille spørsmål og å reflektere omkring sykeleiet og dødsfallet de har opplevd. Den skal også avklare om etterlatte har behov for videre oppfølging av psykiske eller sosiale problemer og gi råd i forhold til dette. I tillegg vil svarene vi får, kunne danne grunnlag for forbedring av tjenesten vi gir til døende og de pårørende.

Oppfølging av etterlatte

Trykk på titlene under for å lese mer om bruk av etterlattesamtaler.

Formål
  • Gi etterlatte mulighet til å stille spørsmål og å reflektere omkring sykeleiet og dødsfallet de har opplevd
  • Avklare om etterlatte har behov for videre oppfølging av psykiske eller sosiale problemer og gi råd i forhold til dette
  • Bakgrunn for forbedring av tjenester til døende og deres pårørende

Etterlattesamtalene ga oss mange innspill om hvordan det opplevdes å være pårørende hos oss”.

Etter dødsfallet
  • Personalet som var til stede ved dødsfallet har ansvaret for å gi ut skriv om etterlattesamtale, eventuelt ringe pårørende og koordinere samtalen
  • Det er naturlig at den ansatte som var mye i kontakt med pasient/pårørende planlegger etterlattesamtalen
Etterlattesamtalen
  • Pårørende kontaktes via telefon 2-3 uker etter dødsfallet
  • Dersom samtale ønskes, skal tidspunkt avtales og noteres
  • Avklar hvor mange som ønsker å delta
Gjennomføring
  • Samtalen beregnes til å vare ca. en klokketime
  • Server gjerne forfriskninger/kaffe
  • Ta utgangspunkt i gitte spørsmål (se neste slide)
  • Samtalen skal foregå på de pårørendes premisser
  • Være lyttende og tilstede
  • Vær støttende – sorg er vondt
Forslag til spørsmål

Spørsmålene er ment som en hjelp. De etterlattes behov avgjør hvor mye tid som brukes på de enkelte punktene.

  • Innled med åpne spørsmål som for eksempel:
    • Hvordan var det for deg/dere å komme tilbake hit i dag?
    • Hvordan har den siste tiden vært for deg?
  • Hvordan opplevde du den siste tiden før dødsfallet og selve dødsfallet?
  • Hvordan opplevde du begravelsen og forberedelsene til denne?
  • Hvordan har tiden etter begravelsen vært for deg?
  • Har du noen å snakke med og som støtter deg når du er i en sorgfase?
  • Vi ønsker å forbedre oss. Kan du si noe om hvordan det var å være pårørende hos oss?
  • Hvordan ser du på fremtiden?

Hvis den etterlatte selv uttrykker behov for å snakke med eksempelvis lege eller prest som var i kontakt med avdøde kan vi formidle kontakt. Ved behov for videre sorgstøtte anbefales den etterlatte å ta kontakt med sin fastlege.

Presentasjon: Etterlattesamtaler

Helse Bergen: Forslag til etterlattemappe i kommunehelsetjenesten

Ved gjennomført etterlattesamtaler med pårørende kan en stille seg disse tre spørsmålene:

  • Hvordan opplevde du behandling og omsorg for den syke ved livets slutt?
  • Hvordan opplevde du ivaretagelsen av pårørende/familie?
  • Hva kan vi som helsetjeneste lære av tilbakemeldingene vi får?