Pasientforløp

Tidslinjen i et helhetlig pasientforløp går fra første kontakt med helsetjenesten om et helseproblem eller en ny henvendelse om et tidligere overstått helseproblem og til siste kontakt knyttet til det aktuelle behovet. En person kan ha flere helseproblemer samtidig. Pasientforløp forstås som:

Illustrasjon: Helsedirektoratet

«En helhetlig, sammenhengende beskrivelse av en eller flere pasienters kontakter med ulike deler av helsevesenet i løpet av en sykdomsperiode.»

Kjennetegn ved helhetlige pasientforløp

  • Kontinuitet – tjenestene henger sammen gjennom god samhandling – tjenestene virker sammen/er koordinerte.
  • Samarbeid – to eller flere virksomheter har gjensidig forpliktende og samtidig ansvar over tid.
  • Sømløshet – smidig overføring av informasjon og oppgaver til rett tid.
  • Pasientsentrert – pasienten deltar i beslutninger om målsetting og utforming av tiltak.
  • Informasjonsdrevet – fremdriften i forløpet er kontinuerlig basert på kunnskap/opplysninger om pasientens tilstand og behov.

Filmen «Pasientforløp for palliative kreftpasienter» er en kortfilm fra Sykehuset i Vestfold om betydningen av god kommunikasjon, informasjon og samhandling mellom pasient, pårørende og helsepersonell.

Se dette klippet fra introduksjonsfilmen og reflekter over hva du ville ha gjort hvis dette var en pasient i din avdeling?

Reflekter rundt hvilke erfaringer du har med samarbeid og samhandling innenfor lindrende behandling i din kommune? (samarbeid mellom ulike faggrupper og mellom ulike tjenestenivåer)