Skjul områdevelger

Vil du vite mer?

Ekstramateriale

Filmen “Se meg” fra Kreftforeningen

“Både lærere og medelever må derfor forholde seg til den enkelte elevens tap og sorg. Det har stor betydning at barn i krise og sorg blir sett og forstått av lærere og medelever. Det er derfor nødvendig at alle lærere har kompetanse i hvordan møte barn i utfordrende livssituasjoner, og at hver skole har en handlingsplan som gjør lærere i stand til å involvere seg og handle på en god måte.” – Kreftforeningen

Videre lesning

Kaasa, S. & Loge, J.H (2016) Palliasjon. Nordisk lærebok. Gyldendal Akademisk. 3. utgave

Kapittel 20: Ivaretagelse av pårørende

Bøckmann, K., Kjellevold, A. (2015): Pårørende i helse- og omsorgstjenesten. Fagbokforlaget.

Rapport: Livssituasjonen til barn som pårørende

Rapporten ser nærmere på livssituasjonen til barn som pårørende og hvordan barna mestrer hverdagen med foreldre som har rusmiddelproblemer, psykisk lidelser og/eller alvorlig somatisk sykdom. Barn som pårørende.
Multisenterstudie: Les hele rapporten her

Digitalt verktøy: Snakketøyet

Snakketøyet er et digitalt verktøy for de som ønsker å støtte barn som opplever sykdom i familien.
http://snakketoyet.no/