Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Vestfold

ABC suksess i Larvik kommune

Larvik kommune har fått godt utbytte av "Mitt liv ABC opplæringen" som har bidratt til økt faglig trygghet og kvalitet i tjenesten.

Aldring og Helse

Larvik kommune har fått godt utbytte av “Mitt liv ABC opplæringen” som har bidratt til økt faglig trygghet og kvalitet i tjenesten.

ABC opplæring er et kompetansehevende tiltak for ansatte i de kommunale helse- og omsorgstjenestene som har en varighet på omtrent ett år med to fagsamlinger og grupperefleksjoner underveis. Faginnholdet er utarbeidet av Nasjonalt senter for Aldring og helse. Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester er underleverandør, og arrangerer fagsamlingene underveis i opplæringsforløpet. ABC opplæringen er inndelt i fire kompetanseområder: Utviklingshemming, demens, eldreomsorg og musikkbasert miljøbehandling.

Gjennomføring av “Mitt livs ABC”

Larvik kommune har de siste to årene hatt rett i underkant av 100 deltakere igjennom Mitt livs ABC som er en del av kompetanseområdet for utviklingshemming. Mitt liv ABC består av to ulike permer. Permene inneholder flere temabasert hefter som man skal diskutere gruppevis underveis en gang i måneden under opplæringsforløpet. Det er dette virksomhetsrådgiver Mari Moland trekker frem som en svært virkningsfull opplæringsmetodikk i kompetanseutviklingen.

Moland forteller at en gruppe fra en arbeidsplass kan jobbe sammen om reelle brukercase i grupperefleksjonene, og diskutere tiltak konkret til tjenestemottakere. Siden alle i en gruppe jobber sammen og med de samme tjenestemottakere er de ikke bundet av taushetsplikten og har direkte overføringsverdi rettet mot tjenestemottakere.

Moland sier at hun ser at avdelinger har mest utbytte av opplæringen når de er tverrfaglig sammensatt for fagarbeidere og terapeuter.

Larvik kommune oppdaterer sin kompetanseplan for ansatte hvert andre år. Her kartlegger de avdelingsvis behov for kompetanse og sammensetter grupper ut ifra kompetansenivå.

Trygghet og faglig engasjement

Effekten kommunen ser etter gjennomgått ABC permer er at ansatte blir mer faglig trygge og igangsetter bedre kvalitet på tjenestene. Det er et økt faglig engasjement ved at temaheftene er tilgjengelig på arbeidsplassen, og de gode erfaringene er med på å få flere ansatte til å melde seg på ABC opplæring.

Vi skulle gjerne meldt på flere på ABC opplæringen, men opplever at økonomi er til hinder for å melde på ansatte. Til nå har det vært et trepartssamarbeid hvor kommunen har fått tildelt midler fra Statsforvalter, avdelingen selv har bidratt noe, samt at det har vært noe egen innsats fra deltakere selv. På grunn av en omfordeling fra Statsforvalteren har ikke kommunene fått tildelt de midlene de før kunne bruke på ABC opplæringen for 2022. Moland håper derimot at dette vil endre seg i årene som kommer. Grunnen til det er at videre- og etterutdanning gir lite utbytte for en hel gruppe. ABC opplæringen gir en hel avdeling et kompetanseløft som resulterer i bedre tjenester for tjenestemottaker.

Flere aktueltsaker