Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
En raskere dødsmelding gir bedre ivaretakelse av etterlatte
Når en pasient dør, venter mange på legens elektroniske dødsmelding (EDM del 1). Før den er sendt, kan hverken avdøde overleveres, gravferd planlegges eller økonomiske avklaringer gjøres. Som helsepersonell kan du bidra til at etterlatte raskere får nødvendig støtte.

Ansvaret for den døde tas inn i ny løsning
Etter dødsfall står pårørende i en krevende overgangsfase. Nå lanseres en ny løsning, Melding om ansvar for en gravferd, som hjelper etterlatte å ta ansvar og komme raskere i gang med sorg- og planleggingsarbeid.
I «Melding om ansvar for en gravferd» kan en av de etterlatte få gjort dette:
- Ta formelt ansvar for gravferden
- Finne et gravferdsbyrå i nærheten
- Velge kistegravlegging eller kremasjon
- Angi i hvilken kommune den døde skal gravlegges i
Informasjonsside for helsepersonell om Digital gravferdsmelding
Forskrift om Digital gravferdsmelding
Rask innsendelse ev Elektronisk dødsmelding er avgjørende
Skjemaet; Melding om ansvar for gravferd vil ikke være tilgjengelig hvis den døde ikke er registrert død via EDM del 1.
Det betyr at helseinstitusjonen må ha gode rutiner for å tilkalle lege og sørge for rask innsending. Mange leger venter med innsending til de har dødsårsak klar, men dette er ikke nødvendig – EDM del 1 kan og bør sendes med en gang.
Legens plikt til å fylle ut EDM
Hva du som helsepersonell kan gjøre
- Sørge for at legen får god informasjon og påminnelse om innsending av EDM 1.
- Informere om korrekt refusjonskode ved syning.
- Bidra til å planlegge e-syning i situasjoner med forventet død, slik at fysisk oppmøte fra lege ikke forsinker prosessen.
- Forklare pårørende at formell registrering som død er nødvendig før de kan ta ansvar eller bestille tjenester.
Ved å bidra til raskere innsending, gjør vi overgangen for de etterlatte enklere – og minsker tiden der det offentlige ikke har ansvar, og etterlatte ikke har fullmakt.
Flere aktueltsaker