Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Etisk refleksjon satt i system
I avdeling for Helse og rehabilitering i Stange kommune har de gjort nyttige erfaringer i hvordan lykkes med etisk refleksjon.

I podcasten U-sagt (lenke nederst i saken), forteller Kine Lundsbakken, leder for Helse og Rehabilitering i Stange kommune, om hvordan de benytter etisk refleksjon i sin avdeling. Avdelingen består av blant annet fysioterapeuter, ergoterapeuter, Frisklivssentral og team for hverdagsrehabilitering og Stange ambulerende rehabiliteringsteam
Leder har satt i system
Lundsbakken påpeker at en suksessfaktor for å lykkes med etisk refleksjon, er at leder setter dette i system. I deres avdeling er det satt av fast tid i et års hjul med halvårlig plan. Ca. en gang i måneden gjennomføres etisk refleksjon på avdelingsmøte. Dette står på planen for avdelingsmøter, slik at alle vet når det er.
Ansatte med ansvar for gjennomføring
To ansatte har gått kurs og fått opplæring i bruk av ulike verktøy for etisk refleksjon. De har ansvar for det månedlige møtet med etisk refleksjon. Leder har delt inn faste grupper som går på tvers av ansvarsområder, og er ellers deltaker.
Tema og metode
Ansatte kan bringe inn et etisk dilemma til møtet, som denne har opplevd eller står i. Alternativt kan noen ha ansvar for å tenke ut en case på forhånd. Andre ganger brukes etikk kort med påstander eller caser. Ut over det kreves ingen forberedelse. Det er en felles oppfatning om at dette ikke skal bli for stort, og ikke være slik at ansatte skal grue seg fordi de må forberede noe.
Primært benyttes 6-trinnsmodellen og etikk-kort med ulike påstander og problemstillinger i møtene.
Skaper trygghet og robusthet
Lundsbakken løfter fram fordeler i å kunne drøfte ulike dilemma sammen med kollegaer, i en gruppe der man kan føle seg trygg. Når en jobber mye alene, gir det styrke i at en kan belyse utfordringer og muligheter sammen. Lundsbakken løfter særlig fram vanskelige prioriteringer, for eksempel det å avslutte saker eller oppdrag.
Med etisk refleksjon føles at vi står mer samlet, at vi ikke står helt alene i de tunge beslutningene.
(Kine Lundsbakken, leder Helse og Rehabilitering Stange kommune)
Etisk refleksjon i hverdagen
Flere av de ansatte har fortalt at de er mer bevisst etikken i arbeidshverdagen når de er vant til den systematiske etiske refleksjonen. Lundsbakken forteller at hun gjerne benytter 6-trinnsmodellen i det daglige, for eksempel om en ansatt som tar kontakt ønsker å ta opp en vanskelig situasjon. Å snakke seg gjennom sammen bidrar blant annet til klargjøring i hva det handler om og hvilke handlingsalternativer som finnes.
Bevissthet om hvilke verdier og prinsipper en står for i møte med pasienter, har kjempestor betydning for hvordan vi møter folk.
(Kine Lundsbakken, leder Helse og Rehabilitering Stange kommune)
Etikknettverk i Innlandet
Stange kommune er en av 19 kommuner som er del av det interkommunale etikknettverket i Innlandet. Kommuner som ikke er del av nettverket enda, er velkomne til å melde seg inn. Etikknettverket har månedlige digitale etikkrefleksjoner på teams. Nettverket koordineres av USHT Innlandet. Med i samarbeidet er KS og Statsforvalteren i Innlandet.
Her kan du høre episoden det vises til fra Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester sin podcast U-sagt: Hva er etisk refleksjon, og hvorfor er det så viktig i arbeidshverdagen?
Her finner du informasjon om Etikknettverket Innlandet
Her finner du informasjon om Samarbeid om etisk kompetanseheving
Her finner du informasjon om Kliniske etikk-komiteer og etikkråd i kommunene – Institutt for helse og samfunn
Flere aktueltsaker