Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Ahus

Hva er viktig for deg?

I dag, 6. juni, er det duket for "hva er viktig for deg?"-dagen - og alle avdelinger oppfordres til å markere dagen. Å spørre «hva er viktig for deg?» i stedet for «hva er i veien med deg?» hjelper oss til å se og forstå brukerens perspektiv.

I dag, 6. juni, er det duket for "hva er viktig for deg?"-dagen - og alle avdelinger oppfordres til å markere dagen. Å spørre «hva er viktig for deg?» i stedet for «hva er i veien med deg?» hjelper oss til å se og forstå brukerens perspektiv.

I dag, 6. juni, er det duket for “hva er viktig for deg?”-dagen – og alle avdelinger oppfordres til å markere dagen. Å spørre «hva er viktig for deg?» i stedet for «hva er i veien med deg?» hjelper oss til å se og forstå brukerens perspektiv.

Spørsmålet skal bidra til at pasienten betraktes som en likeverdig partner i diskusjoner og beslutninger som angår hans eller hennes problem.

Markeringen skal også minne oss på hvor viktig det er at vi stiller spørsmålet «hva er viktig for deg?» til alle pasienter hver dag, hele året.

I år er det 10. året dagen blir arrangert. Det hele startet med FHI og KS-arbeid med «Gode pasientforløp» i Norge. Bevegelsen har spredd seg til over 50 land i verden. Les mer om markeringen på KSs nettsider. Her finner du også plakater og annet materiell om du ønsker å markere dagen på din avdeling.

Aktiviteter på Ahus

På Ahus vil avdelingene selv lage et opplegg for dagen.

– Vi har i år 1500 buttons som fordeles til divisjoner og klinikker, forteller Marie Brudvik i Kvalitet- og pasientsikkerhetsavdelingen. Del gjerne bilder fra egen markering på Instagram ved å bruke emneknaggen #hvaerviktigfordeg, #vårtahus og tagg @ahus_no. Dersom du ikke har egen eller åpen konto på Instagram kan du også sende det til kommunikasjon@ahus.no

Helhjerta om “hva er viktig for deg -dagen” og om å ta beslutninger sammen

I disse to episodene av Helhjerta får du høre om hvordan en slik dag skal bidra til at vi lytter til pasientene og skaper bedre kommunikasjon, og også om hvordan vi kan involvere pasienter aktivt i avgjørelser om undersøkelse og behandling. Lytt til podkastene og skap refleksjon i personalgruppen både før og etter selve dagen.

Flere aktueltsaker