Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Innlandet

IVARETATT?

IVARETATT? – En årlig undersøkelse der pårørende kan gi tilbakemelding på hvordan de opplever å bli involvert og ivaretatt i kommunen de er pårørende i. For kommunene et verktøy der de kan innhente informasjon til kvalitetsarbeid om pårørende. IVARETATT? er utarbeidet av Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester Innlandet (Oppland), i samarbeid med Senter for Omsorgsforskning […]

Foto: parorendeundersokelsen.no

IVARETATT?
– En årlig undersøkelse der pårørende kan gi tilbakemelding på hvordan de opplever å bli involvert og ivaretatt i kommunen de er pårørende i. For kommunene et verktøy der de kan innhente informasjon til kvalitetsarbeid om pårørende.

IVARETATT? er utarbeidet av Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester Innlandet (Oppland), i samarbeid med Senter for Omsorgsforskning Øst og Pårørendesenteret. Undersøkelsen er laget med utgangspunkt i Pårørendeveilederen og er i tråd med Pårørendestrategien og Leve hele livet reformen. I tillegg til å være et verktøy for kommunene, vil resultater fra undersøkelsen kunne benyttes i forskning om pårørendeomsorg i norske kommuner,


En årlig undersøkelse
Undersøkelsen ble lansert i oktober 2021, og vil ligge åpen for pårørendes utfylling fram til 31. mars. Deretter vil den være åpen hvert år i perioden 1. desember til 31. mars. Alle over 18 år som er pårørende til en person som mottar kommunale helse og omsorgstjenester kan besvare undersøkelsen. Kommuner og forskere kan i motsatt periode hente ut anonyme resultater fra undersøkelsen.

Tilbakemelding fra kommunens egne pårørende
Kommuner kan gis tilgang til å hente ut statistikk om hvordan pårørende i egen kommune opplever å bli ivaretatt i forhold til lovpålagte krav og sterke anbefalinger fra Helsedirektoratet. Forutsatt tilstrekkelig antall besvarelser, vil man også kunne sortere og hente ut data for ulike tjenesteområder. Markedsføring innad i egen kommune er derfor viktig. Statistikk kan i tillegg hentes ut på fylkesnivå og landsbasis.

Framdrift i eget pårørendearbeid
Ved å hente ut årlige rapporter vil man kunne få synliggjort områder som behøver videre kartlegging og forbedring, og områder man lykkes med. Fra en periode til en annen kan kommunen sammenligne rapporter og se om tiltak knyttet til pårørende fører fram. Uthenting av statistikk kan gjøres årlig i perioden 20. april til 30. november. Første uthentingsperiode er 2022.

Kostnadsfri tilgang og bruk
Kommuner som ønsker å benytte IVARETATT? kan fra 20. april 2022 ta kontakt og be om tilgang. Det gis en tilgang per kommune, fortrinnsvis til kommunalsjef i helse og omsorg eller tilsvarende stilling. Den som gis tilgang på må vegne av kommunen signere avtale i forhold til bruk av IVARETATT? Tilgangen er kostnadsfri.

IVARETATT? finner du på pårørendeundersøkelsen.no . Der finner du også mer informasjon

Dersom du har spørsmål, kan du ta kontakt på post@pårørendeundersøkelsen.no

Flere aktueltsaker