Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Ahus
Ahus

Raskere bistand fra Ambulerende sykepleieteam Ahus

Ambulerende sykepleieteam blir nå enda lettere å få tak i! Etter en jevn økning i antall henvendelser har teamet økt sin tilgjengelighet for å sikre kortere responstid for helsepersonell i opptaksområdet.

Ofte står man med en problemstilling og trenger raskt svar. Det kan være spørsmål om sykepleiefaglige prosedyrer eller medisinsk teknisk utstyr. Vårt utvidede tilbud vil være et viktig bidrag her, sier teamleder for Ambulerende sykepleierteam.

Hanne Christine Huse Brubakken
Hanne Christine Huse Brubakken, ambulerende sykepleieteanm

Hanne Christine Huse Brubakken, Ambulerende sykepleieteam. Foto: Ahus

Ved hjelp av tilskuddsmidler fra Helsefellesskap Oslo er det nå ansatt en ny sykepleier i engasjementsstilling slik at teamet nå består av tre sykepleiere. Ressursene skal benyttes til å bemanne teamets telefon. Ved behov avtales fysiske ambulante oppdrag i bydel eller kommune.

Stort opplæringsbehov i kommunene og bydelene

Ambulerende sykepleieteam tilbyr alt helsepersonell i kommunene og bydelene pasientrettet opplæring og undervisning i sykepleiefaglige prosedyrer og tilhørende medisinsk teknisk utstyr. I tillegg gis det veiledning over telefon. Opplæringen og veiledningen kan være knyttet til pasienter som følges opp av hjemmetjeneste, sykehjem, boliger, omsorgsboliger, ved fastlegekontor eller på kommunale akutte døgnenheter. Tilbudet er gratis.

De siste årene har Ambulerende sykepleieteam hatt en økning i antall oppdrag og det sees et helsevesen i endring.

Vi ser en stadig stor utskiftning av helsepersonell og pasientene som behandles i kommunene og bydelene er ofte skrøpelige og med mer komplekse behov enn tidligere. Dette bidrar til et økt opplæringsbehov for å sikre riktig kompetanse hos helsepersonellet som følger opp pasientene.

Hanne Christine Huse Brubakken

Direkte kontakt via Kompetansebroen

Veiledningstelefonen, som er teamets ordinære telefonnummer, knyttes nå også opp mot en egen side på Kompetansebroen. Dette for å gjøre informasjonen lett tilgjengelig. Fra Kompetansebroens nettside kan man raskt klikke seg inn på teamets telefonnummer for å komme i direkte kontakt. 

Ofte kan det være avgjørende med rask bistand eller avklaring for å hindre unødige polikliniske timer eller innleggelser på sykehuset. Telefonen har som mål å bidra til økt trygghet for helsepersonellet i opptaksområdet. Tjenesten er et lavterskeltilbud, og vi håper at mange kommer til å benytte seg av det.

Hanne Christine Huse Brubakken

Ring Veiledningstelefonen på tlf.nr 95781789. Den er bemannet mellom 09.00 og 15.00 alle hverdager. Du finner mer informasjon ved å klikke på bildet under:

Flere aktueltsaker