Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Ahus

Behandlingshjelpemidler (BHM)

Seksjon for Behandlingshjelpemidler Ahus har ansvar for innbyggerne i Follo, Romerike og Kongsvingerregionen. I tillegg til de tre nordligste bydelene i Oslo; Alna, Grorud og Stovner. Seksjonen har ansvar for avansert medisinsk utstyr og forbruksmateriell til pasienter bosatt hjemme eller på institusjon.

Seksjon for Behandlingshjelpemidler Ahus har ansvar for innbyggerne i Follo, Romerike og Kongsvingerregionen. I tillegg til de tre nordligste bydelene i Oslo; Alna, Grorud og Stovner.

Det kreves at utredning og utfylling av skjema «utlån behandlingshjelpmidler» er gjort på sykehus eller av andre legespesialister som har avtale med Helse Sør-Øst. Dette bør starte i god tid før pasienten trenger utstyret, slik at nødvendig opplæring kan gis. Spesialisthelsetjenesten, inkludert ambulerende sykepleieteam har ansvar for opplæringen. Ambulerende sykepleieteam har publisert flere opplæringsfilmer om diverse prosedyrer.

Nasjonal hjemmeside finner du blant annet skjema “utlån behandlingshjelpemidler”, orientering om tjenesten og hva slags utstyr som dekkes av behandlingshjelpemidler.

Bestilling av utstyr på Ahus

Bestilling av medisinsk teknisk utstyr og forbruksmateriell gjøres som tidligere via skjema i DIPS Arena.

  • Følgende EQS-prosedyrer er relevante ved bestilling og utlevering:
  • Utlevering av behandlingshjelpemidler, id 22235
  • Utlån av behandlingshjelpemidler: utfylling og sending av skjema, id 27335
  • Hentesone internlevering, id 44072

Nyttig informasjon

Kontaktinformasjon til Behandlingshjelpemidler (BHM)
  • Generelle henvendelser 67 96 83 60, 8-15 (mandag-fredag)
  • Tekniske henvendelser 67 96 83 50 (tastevalg 2), 9-11.30 og 12.30-13.30 mandag – fredag)
  • Oppmøte BHM etter avtale, 09-15 (mandag-fredag)

E-post: bhm@ahus.no

Besøksadresse fra 26. mai 2025: Bruket Fjellhamar, Fjellhamarveien 52, 1472 Fjellhamar

Relevante e-læringskurs

Her finner du relevante e-læringskurs for utstyr som brukes mye:
Finn ofte stilte spørsmål om behandlingshjelpemidler her.

Alt utstyr og forbruksmateriell sendes per post. Annen løsning av utlevering må avtales på forhånd.

Ofte stilte spørsmål

Hvordan søke om utstyr og forbruksmateriell?
Det er spesialisthelsetjenesten som utreder og fyller ut skjema “utlån behandlingshjelpemidler”

Hva slags utstyr har dere?
Her finner du oversikt over utstyr.
Her finner du oversikt over forbruksmateriell

Hvordan utleveres utstyr?
Alt utstyr og forbruk sendes i hovedsak per post.
Utstyret sendes når ferdig utfylt skjema er registrert og behandlet. Dette kan ta inntil 5 dager.

Hvordan bestilles forbruksmateriell?
Bestillinger gjøres på  telefon eller mail.
Antall utleverte pakninger o.l leveres i henhold til avtaler og behov basert på skjema mottatt fra spesialisthelsetjenesten.

Hva skjer når behovet opphører?
Utstyr og forbruksmateriell leveres tilbake til behandlingshjelpemidler Ahus.

Hva gjøres når utstyr er ødelagt eller trenger service?
Kontakt BHM Service på telefon: 67 96 83 50.

Nytt fra Behandlingshjelpemidler

Mai 2025: Endringer i lager for forbruksmateriell

BHM flytter til nye lokaler på Bruket Fjellhamar i slutten av mai 2025. Gangavstand fra sykehuset øker med 15 minutter.
Vi ønsker samtidig å minne om at vårt lager for forbruksmateriell flyttes i løpet av 2025 til Helse Sør-Øst Forsyningssenter på Berger. Dersom pasienter har behov for medisinsk utstyr samme dag som utskrivelse, ber vi dere avklare dette med oss på forhånd slik at vi kan sørge for å ha det klart.

Informasjon vedrørende bruk av Pari VELOX