Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Del 5: Når mentoring er utfordrende
Dette er siste del av mentorprogrammet. Her blir du introdusert for temaene diskusjoner og konflikter.

Selvstudium (også for ledere)
Hva gjør mentorer når det er utfordrende å mentorere? Det skal vi nå belyse.
Som mentor og leder skal du være forberedt på situasjoner som er krevende å håndtere. Dette kan være situasjoner som handler om relasjonen mellom mentor og mentee eller situasjoner knyttet til organisasjonen du jobber i, som rammer, kollegaer og ledelse. Vi skal gå nærmere inn på begge typer krevende situasjoner.
Krevende situasjoner knyttet til relasjonen mellom deg og mentee
Håkon Johansen er rådgiver og jobber ved Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Østfold. I denne lyd-videoen snakker han om konflikt i relasjoner. Ta notater mens du hører i ca. 10 minutter:
Tenk igjennom og noter:
- Hvilke av tipsene til Håkon Johansen var mest nyttig?
- Har du selv opplevd at mentee har hatt aktiviteter som har gått ut over jobben – eller at mentee har en faglig praksis som ikke er forenlig med forsvarlighet og kvalitet? Hva gjør du og sier du i slike situasjoner?
I 2024 ble det lagt frem evalueringsforskning av mentorprogram. Det kom frem at mentorer også opplever utfordringer knyttet til organisatoriske forhold. Vil du lese rapporten? Trykk her for å lese rapporten!
Forankring i ledelse
Leder-forankring trekkes frem som et punkt som ofte ikke fungerer godt nok. Mentorer har behov for at leder tilrettelegger arbeidssituasjonen slik at mentorfunksjonen kan bli gjort. Hvis mentor og mentee jobber turnus, har man kanskje behov for hjelp til å finne tid for å møtes. Planlagte mentorsamtales må synliggjøres i arbeidsplaner slik at kollegaene er forberedt på at dette skal skje (Oslo Economics 2024).
Avklarte roller
Andre evalueringer har vist at uklarhet om rollen kan være en utfordring. Mentorprogrammet må tydelig definere hva som er mentors rolle og oppgaver overfor mentee og hva som er leders rolle. Mentor skal ikke ha personalansvar og leder skal fremdeles gjennomføre oppfølging og samtaler rundt prøvetid mv. Dette er basert på Arbeidsmiljølovens bestemmelser om ansettelse mv.
Mentor har behov for støtte og anerkjennelse fra sin leder
Hvis mentor opplever at mentorfunksjonen er krevende og at relasjonen til mentee er vanskelig, er det viktig at mentor har leders støtte og anerkjennelse. Dette bør skje på en måte som ivaretar mentors konfidensialitet overfor mentee (Kvam, S. et. al., 2019).
Dette var individuell innledning til del 5. Nå kommer oppgaver dere sammen skal jobbe med i studiegruppa, som denne gangen også inkluderer ledere.
Studiegruppe
Møtet må foregå i et rom med mulighet for å vise en video med lyd.
Oppgave 1 har først en video med Øyvind Husby, som dere ser i fellesskap. Han er HR-sjef i Trondheim kommune, og foreleser også innen HR- og ledelsesfag på NTNU og BI i Trondheim. Temaet er «Den vanskelige samtalen», og videoen har to deler. Del 1 varer i 12 minutter:
De vanskelige samtalene er de du gruer deg til, vegrer deg for å ta, der det er vanskelig å kommunisere med en eller flere – eller når noe er konfliktfylt. Ha felles refleksjon i 10 minutter: Ta utgangspunkt i: Hva bør jeg tenke igjennom før jeg skal ha en vanskelig samtale/oppgave?
Fortsett med å se ny video med Øyvind, som varer i 15 minutter:
Oppgave 2:
I 15 minutter deles gruppa: ledere for seg – og mentorer for seg.
- Oppfølging av mentee: hvilke oppgaver skal leder ha – og hvilke oppgaver skal mentor ha
- Hvilke behov har mentor for støtte og samarbeid med nærmeste leder?
- Hvilke behov har leder for støtte og samarbeid med mentor i oppfølgingen av mentee?
Fortsett møtet i 30 minutter: reflekter i fellesskap over de tre punktene som var grunnlag for oppgave 2. Mentorer og ledere kan benytte muligheten til å dele erfaringer og avklare videre samarbeid.
Dette var avslutningen av del 5 i ABC Mentor. Dersom du ønsker ytterligere informasjon, anbefaler vi at du kontakter Jobbvinner / Utviklingssenteret i Østfold.