Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt

Digital samhandling: En veiledning

Veilederen tar for seg digital samhandling mellom sykehuset, fastleger og kommunene i Vestfold. Den omfatter definisjoner av ulike meldingstyper, elektronisk meldingsutveksling, rutiner og ansvar for digital samhandling.

Oversikt over meldingstyper

Basismelding er en fellesbetegnelse for meldingene: Henvisning, Epikrise, Rekvisisjon og Svarrapport.

PLO-melding er basert på standarden for elektronisk kommunikasjon med pleie- og omsorgstjenesten. Eksempler inkluderer Innleggelsesrapport og Helseopplysninger.

Dialogmelding brukes for ustrukturert informasjonsutveksling i dialog mellom to parter (HIS 80603), f.eks. forespørsler, svar og notater mellom EPJ-systemer.

I dialogmelding legekontor – Sykehuset i Vestfold HF

Henvisningsrutiner

Alle autoriserte leger har henvisningsrett til sykehuset. I tillegg har enkelte andre yrkesgrupper begrenset henvisningsrett. De fleste legekontorer kan henvise pasienter til Sykehuset i Vestfold elektronisk.

Oversikt over henvisningsrutiner

Dialogmelding legekontor – helseforetak

Informasjon og veiledning om Dialogmelding legekontor – helseforetak – Sykehuset i Vestfold HF

Elektronisk meldingsutveksling

Digital samhandling omfatter blant annet elektronisk sending og mottak av ulike dokumenter og meldinger.

Rutinebeskrivelse – Pleie og omsorgsmeldinger i DIPS

Rutinebeskrivelse – Elektronisk meldingsutveksling mellom Sykehuset i Vestfold HF og helsestasjonene i Vestfold

Oppstart med elektronisk meldingsutveksling krever forhåndskontakt med sykehuset for registrering i deres fagsystemer. IKT-enheten har ansvar for digital samhandling.
Du kan kontakte meldingsansvarlig på Sykehuset i Vestfold angående opprettelse eller oppfølging av elektronisk meldingsutveksling.

Varsle Sykehuset i Vestfold dersom:

  • det er endring på personell på legekontoret
  • dere har et lengre driftsavbrudd
  • det ikke er noen EDI-kommunikasjon
  • dere bytter virksomhetssertifikat
  • dere bytter journalsystem
Når skal det varsles?
  • Planlagt nedetid: Dersom planlagt nedetid går over en time, skal det varsles. Planlagt nedetid skal varsles minst fem virkedager på forhånd.
    Meldingstekst: Planlagt nedetid dato (ddmmaa) klokkeslett: fra – til
  • Ikke planlagt nedetid: Nedetid skal varsles så snart som mulig.
    Meldingstekst: Ikke planlagt nedetid dato.
Nødrutiner ved nedetid

Ved nedetid i elektroniske pleie og omsorgsmeldinger (PLO meldinger) skal telefonen benyttes og meldingene skal i tillegg skrives/sendes elektronisk. Meldingene vil komme frem når systemet er oppe. All muntlig dialog dokumenteres i pasientens journal.

Feilsituasjoner

Manglende applikasjonskvitteringer eller andre feilsituasjoner meldes til gjeldende kontaktpunkt

Kontaktliste for elektronisk meldingsutveksling

Epikriser og henvisninger

PLO-meldinger

Medisinsk biokjemi

Mikrobiologi

Patologi

Røntgen

IHR

HF-HF kommunikasjon

NHN-adresseregister

eResept

Fødselsmeldinger

Kontaktpunkt for varsling mellom sykehuset og den enkelte kommune

DIPS – Kontaktliste meldingsansvarlig i kommunene (siv.no)

Frysperioder

For å sikre at partene har tilstrekkelige ressurser til å håndtere support og kompetanse/ressurser for de manuelle rutiner ved planlagt nedetid, vil det normalt være frys i planlagt nedetid for følgende perioder:

  • Sommer: 1. juli – 20. august
  • Jul: 20. desember – 2. januar
  • Påske: hele påskeuka.

Eventuelle endringer i disse periodene må avtales særskilt.


Varslingsrutiner for PLO samhandling ved planlagt og ikke planlagt nedetid, samt feilsituasjoner

Applikasjonskvittering – oppfølging

Applikasjonskvittering er en kvitteringsmelding som angir om en spesifikk instans av en fagmelding er mottatt og kan behandles av det mottakende fagsystemet, eller i motsatt fall angir hva som har gått feil i forbindelse med mottaket.

Applikasjonskvitteringen skal være automatisk generert, og den skal alltid inneholde referanse til fagmeldingen eller forsendelsen den tilhører.

Alle aktører skal sørge for at det etableres gode rutiner for håndtering av negative eller manglende applikasjonskvitteringer. Det er avsender av meldingen som er ansvarlig for å sjekke at meldingen har kommet frem, og eventuelt ta i bruk nødprosedyrer dersom man ikke mottar applikasjonskvittering. For eksempel må legekontoret sjekke at de mottar positiv applikasjonskvittering ved sending av henvisning til sykehuset. Dersom man ikke mottar positiv applikasjonskvittering må man sjekke etter eventuelle feil og resende eller sende på papir.

Veiledning til riktig bruk av applikasjonskvittering

Oppfølging av logger

Det er viktig å sjekke status på sendingene for å sikre at meldingene blir sendt korrekt ut.

Ved Sykehuset i Vestfold har vi etablert og forankret rutiner for ansvar og daglig oppfølging av disse kvitteringsloggene. Det er viktig at alle samarbeidende instanser som sender meldinger til SiV også etablerer faste rutiner for oppfølging. Journalleverandørene kan vise hvordan dette skal utføres.

Det bør etableres rutiner for kontinuerlig jevnlig oppfølging av logger. Oppgaven kan også utføres av en sekretær om han/hun får opplæring i å følge dette opp.

Eksempel: WinMed

Sjekk applikasjonskvittering daglig for å se om henvisningen har kommet frem.

Hva betyr applikasjonskvitteringen?

Rød prikk

Rød: Meldingen har feilet/er avvist. Les årsakskoden i feilmeldingen. Iverksett avviksrutiner. Kontakt sykehuset. 

Gul prikk

Gul: Meldingen ikke ankommet sykehusets meldingstjener. Iverksett avviksrutiner (ring journalleverandøren).

Oransje prikk

Oransje: Melding ankommet sykehusets meldingstjener, ikke kommet inn i DIPS. Iverksett avviksrutiner. Kontakt sykehuset. 

Grønn prikk

Grønn: Melding kommet inn i DIPS på sykehuset. Alt ok.  

Veileder for bruk av elektronisk meldingsutveksling

Denne veilederen for elektronisk meldingsutveksling fra Norsk Helsenett gir et sett med felles nasjonale kjøreregler og en forståelse for hvordan dette skal gjøres i helsesektorens ulike tjenesteområder. Del 1 handler om elektronisk meldingsutveksling.