Legg til favoritt
Tegning: Heidi Skjerven, Ambulanse
Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Fremdrift Trygt hjem
Prosjektgruppen ble etablert og startet de første skissene for felles tjenesteutvikling i januar- mars 2025.

April 2025:
Prosjektgruppen planlegger resten av vårsemesteret, basert på endelig beslutning i Lokalt samarbeidsutvalg, Diakonhjemmet sektor angående samhandlingsmidler rehabilitering.
April-mai-juni-august 2025:
- Prosjektgruppen kommer fram til en felles plan for et kontinuerlig pasientforløp fra sykehus til hjemmet, eller fra sykehus til helsehus til hjemmet eller nytt omsorgsnivå.
- Pasientforløpet skal inkludere en felles tjenesteutvikling og felles forståelse av hva som skal skje når, hvordan og med hvem.
- Det blir utarbeidet felles brosjyrer om pasientforløpet som skal gi nødvendig informasjon til pasient og pårørende, og som samtidig kan være en sjekkliste eller aktivitetsplan for den pasientens individuelle dag-til-dag-program. Programmet skal inkludere egne rehabiliteringsmål og tiltak for å nå målene. Brosjyrene skal være ferdige innen 1.juli 2025.
- Det skal gjennomføres en vurdering av hvilke deler av prosjektet som eventuelt må drøftes eller få godkjenning fra personvernombud eller IT-sikkerhetsansvarlige.
- Når modell for felles tjenestelevering er beskrevet, skal den forankres på ledernivå på sykehus, i bydeler og på helsehuset. Nødvendige forberedelser skal gjøres ved alle tjenestesteder så man kan ha felles oppstart 1.september 2025.
- Når felles tjenestemodell er beskrevet, skal det gis nødvendig informasjon og opplæring av alle involverte behandlere ved alle tjenestestedene.
September-oktober-november-desember 2025:
- Programmet implementeres etter «Trygt-hjem-modellen» ved sykehuset, bydelene og helsehuset fra 1.september 2025.
- Prosjektgruppen fortsetter med månedlige møter for å evaluere og gjøre justeringer av felles tjenestelevering i løpet av høsten 2025. Målet er at justeringer underveis skal føre fram til en fast modell for pasientforløpene som kan gjelde fra 2026.
- Eventuelle kostnader forbundet med overgang til ny modell blir også inkludert i evalueringene ved hvert tjenestested.
- Erfaringer med – eller behov for – digitale løsninger som støtter samhandlingen mellom tjenestestedene, og/eller støtter pasienter og pårørende, inngår i evalueringene i denne perioden. Dette handler om å vurdere digitale løsninger for å støtte informasjonsutveksling og datadeling mellom tjenestestedene, og digitale løsninger som kan støtte den individuelle rehabiliteringsprosessen for pasienter som kan tilegne seg bruk av digitale verktøy.