Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Uønskede hendelser

Det er viktig at alle ansatte har grunnleggende kunnskap om uønskede hendelser som kan påvirke pasientene, slik at alle kan bidra til en tryggere sykehushverdag.
Ved å melde om uønskede hendelser kan man bidra til å forebygge at de skjer igjen, redusere konsekvensene og hindre at liknende situasjoner oppstår andre steder. Det handler ikke om å plassere skyld, men om å skape en tryggere arbeidsplass for medarbeiderne og bedre tjenester for pasientene.
Hvordan ta kurset i bruk?
Noen ansatte jobber direkte med pasienter, mens andre jobber med administrasjon, laboratorieanalyser eller teknisk drift. Arbeidshverdagen kan være svært forskjellig, men alle må melde i forbedringssystemet når noe har gått galt, kunne gått galt eller om vi vil komme med forbedringsforslag.
For å få mest mulig ut av kurset oppfordrer vi deg til å fokusere på de delene som er mest relevante for din arbeidshverdag.
Mål for kurset
Målet er å skape en kultur der vi lærer av feil i stedet for å skjule dem, og der vi sammen finner løsninger som styrker kvaliteten på tjenestene våre.
Det skal være trygt, ønsket og nyttig å melde fra.
Hvem har utviklet kurset?
– Vemund Gitlestad, Sørlandet Sykehus.
– Anita Schjøth, Vestre Viken.
– Else Kristin Reitan, Sørlandet Sykehus.
– Øystein Helland, Oslo universitetssykehus.
– Hanne Kristine Nygaard Tindberg, Vestre Viken.
– Claes Kjelshus, RegDig.