Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Østfold

Del 1: Introduksjon Mentorskap

I denne delen blir du introdusert til kurset og til mentorskap - mentorordning på arbeidsplassen din.

Selvstudie:

Gratulerer med viktig oppdrag som mentor! Som mentor skal du, sammen med personalleder, sørge for at en ny kollega får en trygg og god start i den nye jobben. Hele kollegiet skal selvsagt delta i velkomsten og opplæringen, men i rollen som mentor har du et spesielt ansvar for å støtte, inkludere, utfordre og stimulere til læring og refleksjon. Du er mentor og den du er mentor for kalles i denne opplæringspakken mentee eller protesjee. Du skal ikke erstatte leder og det skal være tydelig beskrevet i arbeidsplassens mentorprogram hva som er dine mentoroppgaver og hva som er leders oppgaver overfor den som er ny.

Trykk på lenken nedenfor, der du får introduksjonsvideo om hvordan du og dine mentorkollegaer skal jobbe hver for dere og sammen gjennom de neste ukene:

Som mentor skal du opptre profesjonelt. Det vil si at du fremstår som en rollemodell som håndterer jobben din på en forsvarlig måte og bidrar til arbeidsmiljøet. Det betyr ikke at du kan alt og har svar på alle faglige spørsmål. Men du har gode holdninger og overholder taushetsplikten, du bidrar i samarbeid og viser respekt for pasienter, kollegaer og ledelse. Du spør og skaffer deg kunnskap der du opplever at du at du mangler kunnskap. 

Som mentor har du oversikt over mentees opplæring og bistår personalleder med opplæringen ved å synliggjøre mentees behov. Du gjennomfører planlagte og forberedte samtaler med mentee hvor du lytter mer enn du snakker selv, hvor du stiller spørsmål som stimulerer til refleksjon og læring, hvor du bekrefter at mentees arbeidsoppgaver er gjennomført på en god måte (når de er det) slik at hen opplever mestring.

Å være mentor krever at du er bevisst din egen person og kommunikasjon og at du er interessert i mentees opplæring og mestring. For å håndtere rollen har du behov for kunnskap og kommunikasjonsferdigheter. Vi håper denne opplæringspakken vil bidra med dette slik at du mestrer jobben med å være mentor og finner den givende, lærerik og morsom.

Om arbeidet i studiegruppe

En viktig del av opplæringspakken er samarbeid og felles refleksjon i studiegruppa. Her kan dere diskutere faglige spørsmål, variasjoner over hvordan dere løser oppdraget som mentor, øve på kommunikasjonsteknikker og dele erfaringer. Du vil nok møte på utfordringer knyttet til rollen din som mentor. Det kan være urealistiske forventninger fra leder eller mentee. Det kan også skje at mentee ikke forteller om sine opplevelser. Slike opplevelser er det stor sannsynlighet for at flere mentorer har erfart.  Å kunne løfte frem utfordringer i et nettverk som studiegruppa utgjør og reflektere over dem vil bidra til å styrke din mentorkompetanse.

For at studiegruppa skal fungere, må dere som gruppe ha tillit til hverandre. Du må kunne stole på at dine historier tas godt imot og ikke deles videre, for eksempel.

Tenk igjennom:

  • Hvilke samarbeidskvaliteter er det viktig at de du skal samarbeide med i studiegruppen har?
  • Hva skal til for at du skal ha tillit til kollegaer slik at du kan bidra med personlige refleksjoner?
  • Hvordan vil du bidra til god gruppedynamikk i studiegruppen?

Gruppekontrakt
I første studiegruppe skal dere blir enige om en gruppekontakt. Her er eksempler på retningslinjer andre studiegrupper har hatt med i sine gruppekontrakter:

Fortrolighet, diskresjon og respekt:

  • Det som tas opp i gruppen forblir i gruppen
  • Vi anonymiserer sensitive opplysninger
  • Vi viser respekt for alle parter i våre praksisfortellinger

Arbeidsmiljø/ atmosfære:

  • Vi viser interesse for hverandre og motiverer hverandre
  • Vi bidrar til at alle får slippe til
  • Vi er aktive i studiegruppen og bidrar i diskusjoner og refleksjoner
  • Mobilen ligger utenfor synsfeltet og uten lyd

Studiegruppens forpliktelser i samarbeidet:

  • Vi møter forberedt til studiegruppene ved at vi har gått igjennom fagstoffet
  • Vi gir beskjed til gruppekontakt hvis vi er forhindret fra å komme
  • Vi møter til avtalt tid

Tenk igjennom og noter:

  • Hvilke av retningslinjene overfor synes du er spesielt viktig?
  • Er det retningslinjer du synes mangler?

Roller i studiegruppa
Ledelse og styring av studiegruppa er nødvendig slik at det blir god flyt og at dere oppnår ønsket fremdrift.

Gruppekontakt velges på første studiegruppe. Denne har ansvar for å booke egnet rom, minne deltakerne på møter, sender beskjed til ledere om avtalte møter og har ekstra oversikt.

Tenk igjennom:

  • Kan du tenke deg en rolle som gruppekontakt?

Møteleder er en annen lederrolle. Denne rollen kan gå på omgang. Oppgavene til møteleder er:

  • Ønske velkommen. Innlede med kort runde: «hva opptar deg her og nå» – og så starte selvstudieoppgave 1
  • Holde orden på tidsbruken og styre ordet slik at alle blir hørt
  • Notere forslag til endringer/tillegg til gruppekontrakten hvis det frem ønsker om dette i gruppa
  • Avrunde møtet med oppsummering og minne om neste møte

Tenk igjennom:

  • Kan du tenke deg å være møteleder?

Refleksjon som metode
Du har nå flere ganger lest ordet refleksjon. Men hva betyr det å reflektere sammen med andre? Hva vil det si?

Reflektere kommer fra latin og betyr «bøye tilbake». I følge Nasjonal digital læringsarena (NDLA) innebærer refleksjon å tenke grundig igjennom situasjoner eller opplevelser du har erfart. Når vi reflekterer vandrer tankene tilbake på noe som har skjedd tidligere. Vi vurderer oss selv og om vi løste situasjonen på en ønsket måte. Det kan være situasjoner hvor vi vurderer oss selv ut fra ulike perspektiv. For eksempel kan det hende vi løste en situasjon med en urolig pasient ved å bruke lang tid på å trygge denne slik at pasient ble rolig, men kanskje dette fikk uheldig konsekvenser for en annen pasient som ikke fikk medisinene i tide.

Når vi reflekterer over noe, stiller vi spørsmål; Hva gikk bra i situasjonen? Hva kunne jeg har gjort annerledes? Hva tenker jeg om situasjonen i ettertid? (NDLA, 2025)

Når du skal reflektere sammen med studiegruppa om spørsmål knyttet til mentorrollen din må du dele situasjoner knyttet til mentorrollen og tenke høyt rundt disse sammen med studiegruppa. Still spørsmål til studiegruppa og inviter studiegruppa til å stille spørsmål til deg.

Reflekterende team
Reflekterende team er en god øvelse for å reflektere og for at den som eier en problemstilling kan få hjelp av andres refleksjon.  Sissel Tveiten forklarer det som en samtale om samtalen og det reflekterende teamet brukes til å speile (reflektere) det fokuspersonen har fortalt (Tveiten, 2024).

Slik kan dere gå frem hvis det er mentors samtaleteknikk som er i fokus:

En inntar rollen som mentor og en inntar rollen som mentee. Resten har rollen som reflekterende team (RT) og inntar en lyttende og observerende posisjon. Kanskje trukket litt unna, kanskje med ryggen til. Mentor starter sin samtale. RT lytter og tenker over det som blir sagt uten å avbryte eller stille spørsmål. Hvis mentor i løpet av samtalen har behov for litt reflekterende hjelp, kan hen fryse samtalen og be RT om å reflektere over det de har hørt. Mentor kan også stille mer presise spørsmål til RT som mentor har. RT starter en refleksjonssamtale seg imellom uten å involvere mentor. Mentor lytter til denne samtalen. Når mentor har fått ny innsikt takker hen RT og fortsetter samtalen med mentee. Etter at samtalen er avsluttet kan mentor på nytt stille spørsmål til RT.

 Tenk igjennom:

  • Har du opplevd situasjoner hvor du i etterkant kunne hatt nytte av å tenke høyt sammen med andre?

Mentorskap

Hva er mentorskap og hva gjør en mentor? Dette skal vi nå forsøke å belyse. Du har kanskje vært mentor en stund og har funnet en god måte å utføre jobben på? Eller kanskje er du helt ny og er usikker på hva mentor-rollen innebærer? Er det tydelig beskrevet i mentorprogrammet hva som ligger i mentors rolle og hva som ligger i avdelingsleders rolle?

Tenk igjennom og noter:

  • Du er på vei til å ha en mentorsamtale med mente. I heisen ned til møterommet møter du en tidligere kollega, som spør hva du skal. Notér deg enten en lang eller to korte setninger der budskapet kommer frem på 10 sekunder.

Petter Mathisen er tidligere dosent i pedagogikk ved Universitetet i Agder og dosent II ved Høgskolen i Østfold og Høgskulen på Vestlandet. Han har lang erfaring som veileder og mentor i offentlige og private virksomheter. Han er foredragsholder og har vært programansvarlig og forsker, har bred bakgrunn og erfaring med veiledning både i utdanning og yrkessammenheng. Han har utgitt flere bøker og vitenskapelige artikler nasjonalt og internasjonalt. Ha klart penn og papir og noter viktige momenter fra videoen du nå skal se (i ca. 22 minutter).

Det er mange forventninger knyttet til mentorskap og mentors arbeidsoppgaver. Noen av forventningene og oppgavene er du kanskje komfortabel med, mens andre forventninger og oppgaver kan kanskje oppleves som litt utfordrende for deg som mentor.

Tenk igjennom og noter:

  • Lag en liste med forventninger og oppgaver du er komfortabel med
  • Lag en annen liste med forventninger og oppgaver du kjenner er utfordrende
  • Listene tas med til første studiesamling

Du har nå gjennomført selvstudiet for del 1. Nå skal du jobbe videre med noen oppgaver med de andre mentorene i studiegruppa. Ta derfor vare på notatene du har gjort.

Studiegruppe for del 1

Gjennomfør alle oppgavene i beskrevet rekkefølge.

Oppgave 1

Velg gruppekontakt: denne har ansvar for å booke egnet rom, minne kollegaer på møter, sende beskjed til ledere om møtene og holde ekstra tak i gruppa.

Oppgave 2

Velg møteleder for første studiegruppe. Start gjerne med en kort runde: «Hva opptar deg her og nå – rundt mentorskap?». Møteleder holder orden på tidsbruk.

Oppgave 3 (30 min)

Gruppekontrakt:

Benytt et flipover-ark, tavle eller et stort ark og lag en pedagogisk sol (se bilde under). Fyll inn i «solstrålene» ønsker dere har til retningslinjer for studiegruppen. Alle bidrar med et forslag etter tur.

Når ingen har flere forslag, blir dere enig om de syv viktigste retningslinjene. Sett opp en gruppekontrakt med syv retningslinjer. Alle signerer på kontrakten. Gruppekontakt kopierer opp ett eksemplar til hver.

Oppgave 4 (10 min)

Sett opp en møteplan for de neste 3 møtene i studiegruppa (temadel 2, 3 og 4).
På del 5 skal lederne delta sammen med studiegruppa. Sett opp forslag til møtedato også for temadel 5

Oppgave 5 (40 min)

Diskuter hvert av disse spørsmålene nedenfor! Kom med eksempler hvis dere har det.

Petter Mathisen oppfordret deg til å stille deg selv spørsmålene:

  • Hvilken rolle vil jeg ha?
  • Hva forventes av min rolle?
  • Hvilken rolle blir jeg tillagt?
  • Hva er en effektfull mentorrolle?
  • Hvilken rolle vil jeg ikke ha?

Etterarbeid for gruppekontakt:
Send gruppekontrakt og møteplan til leder(e). Be om tilbakemelding på at møteplanen er i orden. Oppgi samtidig foreslått møtetidspunkt for studiegruppe for temadel 5, der lederne skal delta.

Meld tilbake til studiegruppen respons fra leder(e).