Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Del 2: Juss og etikk
I del 2 av mentorprogrammet blir du introdusert til temaene juss og etikk.

Etikk er læren om moralske spørsmål og moral er de normene, verdiene og holdningene som avgjør hva som er rett og galt eller godt og dårlig. Din moral kommer til uttrykk i hvordan du faktisk opptrer i ulike situasjoner og etikk er teorien bak. Beslutninger du som ansatt tar må være «lovlige», rettferdige og ansvarlige (NDLA).
En etisk problemstilling er en situasjon hvor det ikke finnes noen opplagt løsning og hvor interesser, verdier og følelser ofte er involvert og står på spill. Uansett hva du velger å gjøre eller ikke gjøre, vil det få uhendige konsekvenser for noen eller noe (NSF, 2025).
Et eksempel kan være at pasient motsetter seg tannpuss. Om du respekterer pasientens ønske vil denne raskt få problemer med infeksjoner i munnen, smerter og kanskje problemer med å få i seg mat. Hvis du presser på og gjennomfører tannpussen, krenker du pasientens autonomi.
Du kan møte på etiske problemstillinger som mentor også. Hva hvis mentee ikke ønsker mentorsamtaler? Eller hvis mentee forteller deg at hen planlegger å ta egenmelding neste arbeidshelg. Valgene du tar – eller lar være å ta – i slike situasjonene kan føre til noe som ikke alle blir fornøyde med.
Som ansatt og kollega skal du bygge tillit, opprettholde et godt omdømme og bidra til avdelingens/arbeidsgivers oppdrag og målsetninger. Når man kan reflektere over etiske problemstillinger sammen med kollegaer på en trygg og oppbyggende måte vil dette være et viktig tiltak for god kvalitet i helsetjenestene.
Mentor Sandra har noen innspill om dette temaet:
Snart en lydvideo med innføring i etikk, refleksjon og verdier fra Christine Haga Sørlie. Hun er rådgiver i KS og leder satsningen «Samarbeid om etisk kompetanseheving».
Christine nevnte “Sekstrinnsmodellen” som et viktig verktøy i etisk refleksjon. Modellen er utviklet av Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo og Samarbeid om etisk kompetanse. Du kan lese mer om modellen her.
Her kan du lese mer om sekstrinnsmodellen og etisk refleksjon
Eksempler på etiske prinsipper
Mentorskapet må bygge på grunnleggende etiske prinsipper. Vi mener at disse er relevante i relasjonen mellom mentor og mentee
Ærlighet og integritet
Ansatte og ledere bør alltid være ærlige og handle med integritet. Dette betyr å unngå løgn, bedrageri og andre former for uærlig oppførsel.
Rettferdighet
At alle ansatte behandles likt og rettferdig, uten diskriminering basert på kjønn, rase, religion, alder eller andre faktorer. Her kan også lønn, forfremmelser og arbeidsforhold stå på spill
Ansvarlighet
Å ta ansvar for egne handlinger og beslutninger, å innrømme feil og ta nødvendige skritt for å rette de opp.
Respekt
Du lytter til synspunkter fra kollegaer, pårørende og andre interessenter, verdsetter mangfold og forhindrer trakassering og mobbing.
Etiske problemstillinger
Her er eksempler på noen etiske problemstillinger man kan oppleve som mentor:

Tenk igjennom og noter:
- Har du opplevd lignende etiske problemstillinger som nevnt overfor?
- Har du opplevd andre etiske problemstillinger? Som ny eller som mentor?
Ditt ansvar som mentor
Som mentor må du også forholde deg til lovverk og juridiske problemstillinger. Avtaler og rettigheter er regulert i lover og avtaler og disse må overholdes. Krav til forsvarlighet kan være et tema som blir berørt når du er mentor. Du har taushetsplikt som helsepersonell men gjelder denne overfor mentee og andre kollegaer?
En ny lydvideo nå. Du hører May-Liz Bjørnevik Tho, som er jurist og avdelingsleder for rekruttering og kompetanse i Trondheim kommune:
May-Liz Tho understreket at du ikke har taushetsplikt dersom mentee eller andre deler informasjon som må meldes for å avverges lovbrudd, straffbare handlinger eller alvorlige ulykker. Du skal varsle nærmeste leder, og dette bør skje sammen med, eller i nær dialog med mentee.
Tenk igjennom:
- Hvordan skal du og mentee avklare dette med taushet, åpenhet og fortrolighet?
- Når i prøveperioden bør denne samtalen finne sted?
- Tenk tilbake på da du var nyansatt/nyutdannet. Hvilke etiske utfordringer var spesielt utfordrende – som du kunne drøftet med en kollega? Velg en situasjon som du skal presentere i studiegruppemøtet.
Del 2 studiegruppe
Oppgave 1 (30 min)
Før møtet med studiegruppa har dere tenkt på episoder fra da dere var nyansatt og/ eller nyutdannet: Hvilke etiske utfordringer møtte du som du syntes du var spesielt utfordrende – som du kunne hatt behov for å drøfte med en kollega? Alle presenterer situasjonen de har forberedt etter tur.
Gruppa velger ut en situasjon og gjennomfører et rollespill: Den som eier situasjonen spiller mentee, en annen er mentor. Resten av gruppa er reflekterende team og setter seg med ryggen mot mentor og mentee. Mentor og mentee gjennomfører en samtale over den etiske problemstillingen og resten lytter.
Mentor eller mentee kan «fryse» samtalen og be det reflekterende teamet dele hva de hører, tenker eller lurer på. Det reflekterende teamet reflekterer høyt mens mentor og mentee lytter. Når mentor/ mentee har hørt nok takkes teamet og mentor/mentee kan gå tilbake til samtalen.
Etter samtalen mellom mentor og mentee snur det reflekterende teamet seg. Mentee deler først sine opplevelser. Mentor ber om konkrete innspill. Teamet skal gi gode, oppbyggende tilbakemeldinger.
La teamet merke til noe som mentor mestret spesielt godt?
Oppgave 2 (45 min)
- I selvstudiedelen var det seks sirkler med eksempler på etiske problemstillinger man kan komme til å oppleve som mentor.
- Diskutér en og en sirkel: hva blir konsekvensene hvis mentor velger den ene eller den andre handlingen?
- Har dere andre etiske problemstillinger som kan være aktuelle? Diskuter disse og reflekter over konsekvenser.
- Hva kan være gode handlingsalternativer for mento,r når hen står i etisk vanskelige situasjoner?