Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Østfold

Alderspsykiatrisk seksjon

Velkommen til alderspsykiatrisk seksjon! På denne siden finner du informasjon om praksisstedet, samt kompetansetrapp for praksisperioden.

Informasjon om praksisstedet

Velkommen til Alderspsykiatrisk seksjon

Seksjonen er organisert inn under klinikk for psykisk helsevern og rusbehandling –  psykiatrisk avdeling døgnområde og er lokalisert på Sykehuset Østfold. Grønn sone, 3.etasje.

Alderspsykiatrisk seksjon består av én døgnseksjon og én poliklinikk. Seksjon har 10 senger, samt et skjermingsrom.  Det tverrfaglige teamet som arbeider i seksjonen består av vernepleiere, sykepleiere, helsefagarbeidere, lærling, LIS-lege, overleger, psykologspesialist og spesialergoterapeut. Pasientene er vanligvis innlagt i 4-6 uker, men det gjøres individuelle vurderinger.

På Alderspsykiatrisk poliklinikk jobber to spesialsykepleiere og to overleger.
De drar på hjemmebesøk for utredning og oppfølging av pasienter. De drar på tilsynsbesøk på annen institusjon, spesielt ved APSD problematikk (atferdsmessige og psykologiske symptomer ved demens) for å vurdere miljøtiltak, samt vurdering og oppfølging av medisin-endringer. Pasienter kan også komme til konsultasjon på poliklinikken. Dersom pasienten ikke kan få hjelp poliklinisk, blir det vurdert annen oppfølging/tiltak, evt. tilbud om innleggelse i døgnseksjonen.

Alderspsykiatrisk seksjon har ingen akuttfunksjon, og alle inntak til poliklinikken og døgnseksjonen skal gjøres etter henvisning fra fastlege eller tilsynslege. Poliklinikken og døgnseksjonen har felles inntaksmøte.

Les mer om avdelingen her!

Læringsutbytter – sykepleiere

Ferdigheter:

  • kan anvende faglig kunnskap om helse og sykdom for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak, samt evaluere effekten av disse og justere ved behov
  • kan beherske faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektoriell samhandling for å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp
  • kan anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
  • kan anvende kunnskap om helsefremmende, forbyggende og arbeidsinkluderende tiltak
  • kan anvende kunnskap for å iverksette tiltak som fremmer god psykisk helse
  • kan vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for pasienter og ansatte, og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
  • kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger, samt justere egen praksis i sin tjenesteutøvelse
  • kan anvende kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter og pårørende, studenter og relevant personell
  • kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i møte med brukere, pasienter og pårørende
  • kan anvende kunnskap om utredning, behandling og oppfølging for å understøtte pasientens beslutningsgrunnlag
  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
  • kan beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
  • kan identifisere og vurdere risikofaktorer knyttet til individ, system og miljø, samt dokumentere og systematisk følge opp dette, deriblant iverksette relevante tiltak

Generell kompetanse

  • kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering, herunder legemiddelregning, og kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk
  • kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet
  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
  • kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • har innsikt i kvaliteten på sykepleie og de tjenestene brukerne mottar, og kan justere egen profesjonsutøvelse
  • har innsikt i kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie
Læringsutbytter – vernepleiere

Kunnskap

  • har bred kunnskap om problemløsning på individ-, gruppe- og systemnivå gjennom observasjon, utredning, utforsking av verdier, ønsker og livsbetingelser, målutforming, tiltaksutforming og evaluering
  • har bred kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse
  • har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap for å iverksette nødvendige tiltak, og/eller behandling ved sosiale problemer eller henvise videre ved behov
  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i pasientopplæring
  • kan anvende og utvikle individuelle planer i samarbeid med brukere for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester
  • kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte
  • kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe
  • kan anvende faglig kunnskap om livreddende førstehjelp
  • Kan oppdatere sin kunnskap om legemiddelhåndtering

Generell kompetanse

  • kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons- kommunikasjons-, kultur- og ledelses- kompetanse
  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
  • kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitets- forbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører
  • har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer
  • Kan gjennomføre test i medikamentregning
  • Kan anvende korrekt legemiddelkunnskap i praksisutøvelsen

Kompetansetrapp

Alle fagartikler