Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Østfold

Hvordan få maksimal uttelling av et samarbeidsprosjekt?

Investeringer i en lokal Kompetansebroen Østfold/Viken er ikke ubetydelige, men potensialet for kompetanseheving og effektivisering av samhandling er store. Hvordan kan vi sikre maksimal uttelling av investeringene? Og (hvordan) kan evaluering bidra? Anne-Lene Andresen og Martine Hemstad Lyslid fra Fag- og kompetanseavdelingen, Sykehuset Østfold, Ina Blågestad fra USHT og professor Guro Huby fra Høgskolen i […]

Foto: Shutterstock

Investeringer i en lokal Kompetansebroen Østfold/Viken er ikke ubetydelige, men potensialet for kompetanseheving og effektivisering av samhandling er store. Hvordan kan vi sikre maksimal uttelling av investeringene? Og (hvordan) kan evaluering bidra?

Anne-Lene Andresen og Martine Hemstad Lyslid fra Fag- og kompetanseavdelingen, Sykehuset Østfold, Ina Blågestad fra USHT og professor Guro Huby fra Høgskolen i Østfold foretok en kartleggingsundersøkelse høsten 2019 til våren 2020 blant mellomledere i Sykehuset Østfold, kommuner og Høgskolen i Østfold. De vi spurte hadde en klar visjon om Kompetansebroens muligheter. De hadde også kunnskap og relasjoner som skal til for å utnytte disse mulighetene maksimalt, og de påpekte utfordringer som må takles. Vi vil prøve å bruke løpende evaluering i utprøvingfasen til å avdekke utfordringer og løsninger som reiser seg i implementering av Kompetansebroen, og inviterer til bredt samarbeid mellom partnere og foreløpig redaksjon  for maksimal gevinst!

Kompetansebroen: fra nettside til samhandling?

Kompetansebroen er i utgangspunktet en nettside, men en nettside som sikter høyt. Ifølge Kompetansebroens virksomhetsbeskrivelse fra oktober i år skal nettsidene være en plattform for “gjensidig og effektiv informasjons- og kompetansedeling mellom utdanningsinstitusjoner, kommuner/bydeler og sykehus”

Målet er også bedre samhandling for maksimal ressursutnyttelse. For eksempel er to av delmålene:

  • For kommune/bydel og sykehuset er portalen et bidrag til å bedre kompetanse, samhandling, pasientflyt og kapasitetsutnyttelse på beste effektive behandlingsnivå
  • For medarbeidere er portalen et bidrag til å styrke fag- og samhandlingskompetanse, og øke forståelsen av og trygghet i rollen som helsearbeider.

Men hva er forbindelsen mellom utveksling av læringsressurser og effektivt samarbeid rundt kompetanseheving og pasientbehandling?  Hvordan kan vi gjøre Kompetansebroen til et effektivt verktøy for å styrke denne forbindelsen?

En kartleggingsundersøkelse

Vi fant flere spørsmål og noen svar fra kartleggingsundersøkelsen vi foretok i 2019/20. De vi spurte var fra et ledersjikt som vil være sentralt i implementering og bruk av Kompetansebroen. Vi ville finne ut av:

  • behov for en lokal Østfold/Viken redaksjon
  • hva framtidige brukere mente om Kompetansebroens potensiale
  • hvilke utfordringer som må takles for å realisere Kompetansebroens potensiale lokalt
  • hvordan utfordringene kan takles

Undersøkelsen bestod av et spørreskjema, etterfulgt av gruppeintervjuer med avdelingsledere innen SØ, og 5 kommuner med ulik størrelse og avstand til SØ, samt alle utdanninger innen Helse og Velferd, Høgskolen i Østfold. Undersøkelsen var utført på kort tid, og med begrensede muligheter til påminnelser. Deltakelse i SØ og HiØf var noe varierende. Men et slående funn var stort engasjement fra deltakere i kommunene.

Deltakerne var veldig klare på Kompetansebroens muligheter når det gjelder kompetanseutvikling, og også hvordan kompetansedeling kunne føre til bedre samhandling.  Deltakerne var også veldig klare på hvilke utfordringer vi står overfor med hensyn til implementering av Kompetansebroen.

Behov for og stort potensial til en lokal Østfold/Viken redaksjon!

På spørsmålet om behov for en lokal redaksjon var svaret nokså ubetinget ja. Deltakerne i undersøkelsen var også veldig klare og konkrete på hvordan Kompetansebroen rent praktisk kunne bidra til tjenesteforbedring. Mye gikk på kompetanseheving og -deling:

  • “Lettere å dele undervisningsmateriale”
  • “Fagutviklere slipper å sitte på hver sin tue og “finne opp kruttet hver gang””.
  • “Billigere og mer effektivt”.
  • “Et sted å henvise nye ansatte for opplæring”
  •  Brukervennlig opplæring for travle dager: korte podcasts og videosnutter
  • “Lettere å organisere felles fagdager på tvers”.

De var også tydelige på bidrag en felles plattform etterhvert kan ha for samhandling:

  • “Vi kan begynne å snakke samme språk”
  • Sykehus og kommuner kan lære om hverandre; forutsetninger og arbeidsmåter i andres tjenester
  • “Vi kan spisse og heve kompetansen i hele regionen”.
  • Bedre samarbeid rundt pasientforløp
  • Samhandlingssider: Oversikt over hvem som gjør hva og hvor, så vi slipper å lete rundt for å finne riktig person.

Kompetansebroen må tas i bruk!

Deltakere i undersøkelsen var også veldig klare på at Kompetansebroen må bli en del av arbeidsdagen og de mange rutiner og oppgaver ansatte i ulike tjenester og på flere plan må forholde seg til. “Den må sitte midt i pannen” som en intervjuer uttrykte det. Her hørte vi om to særlige utfordringer: drift og de mange digitale plattformene som allerede er i bruk.

Drift
Vi hørte at drift tar mye oppmerksomhet, energi og ressurs: Daglige krav til behandling må håndteres på bakgrunn av varierende bemanning og pågang av pasienter, og det blir vanskelig å rydde tid og rom til langsiktige oppgaver som kompetanseheving og dialog rundt pasientbehandling på tvers: “så er du spist opp med alt du har å gjøre egentlig, sånn at egentlig er det tiden som tar oss…” (Kommune).

En “jungel” av digitale verktøy
Vi hørte også at Kompetansebroen vil måtte konkurrere om oppmerksomheten med flere andre digitale verktøy og plattformer som alle oppfyller ulike kompetanse- og samhandlingsfunksjoner: VISMA Veileder, KS Læring, Kvalitetssambok, VAR, for å nevne noen. Kompetansebroen er den eneste som går på samhandling mellom kommuner og sykehus og tilbringer noe nytt og viktig. Men for å bli synlig må den bli en del av et forenklet og oversiktlig system:

Jeg har jo tro på en sånn type samhandling, men tror ikke det må stå alene sammen med mange andre systemer det må kobles sammen. …..På et eller annet vis så må det være sånn intuitivt og enkelt for alt som ikke er det bruker vi ikke tid på for å være helt ærlig (SØ).

 

Løsninger: Vi får det til hvis “det settes i system”

Videre hørte vi at hvis Kompetansebroen skal bli brukt må den “settes i system”. Det foregår utrolig mye samhandling innen og mellom tjenester og sektorer, men det er ofte person- og prosjekt avhengig og noe tilfeldig. Kompetansebroen må må kobles opp mot systemer – både digitale og andre –  som er der allerede:

Noen nøkkelpersoner har mye kunnskap og kan det og ser nytten og vet hvordan de kan bruke det, det tror jeg vi er helt avhengig av. Og at det er mulig å knytte det opp mot de systemene vi har sånn at det blir nyttig – nyttiggjort ( kommune 2,).

Og det må ryddes tid til systematisk bruk i travle arbeidshverdager, noe som krever innsats fra ledere og ansatte:

Da er det et ledelsesspørsmål ikke sant,………. at det settes av tid til det, at de kan benytte seg av det, …men da må det settes i system det må nesten navngis hvem som skal gjøre det, i dag faktisk. (SØ)

Fra nettside til samhandling – et fellesskapsprosjekt!  

Vår hovedkonklusjon fra kartleggingen er at Kompetansebroen som nettside vil bidra til bedre og felles utnyttelse av læringsmidler. Videre er det tydelig at felles utveksling av opplæring har stort potensiale for mer effektiv samhandling.  Men det kommer an på i hvilken grad, hvordan og av hvem den blir brukt. Implementering vil derfor være i fokus i denne utprøving- og etableringsfasen. Hvem må involveres, og hvordan? Hvordan kan en lokal redaksjon jobbe sammen med partnere på ulike nivåer for å gjøre Kompetansebroen Østfold/Viken til en optimal ressurs, både for kompetanseheving og samhandling?

Løpende evaluering

En løpende evaluering vil kunne avdekke utfordringer og fasilitere samarbeid for å finne løsninger. Vi kommer tilbake med en litt mer håndfast plan i løpet av de neste ukene, og vil invitere til kreativ dialog, innspill og forslag til hvordan vi sammen kan realisere Kompetansebroens mange muligheter!

Alle fagartikler