Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Østfold

Del 4: Samtaleverktøy

I del 4 av mentorprogrammet får du innsikt i ulike samtaleverktøy som kan benyttes

Bilde: USHT Østfold

Selvstudium

Hva er samtaleverktøy og hvordan kan ulike verktøy benyttes i mentorskap? Dette skal vi ha fokus på i denne delen.

Du skal nå få se en video (i 22 minutter) som skal gi deg innsikt i ulike samtaleverktøy. Finn frem ark og penn og ta notater. Ta gjerne en pause ved behov.

Patricia Varras er lektor i pedagogisk psykologi og sosialpedagogikk. Hun er ansatt ved NordTro, et kompetansesenter i Nord-Troms. Hun har erfaring fra pedagogikk og undervisning, karriere- og livsstilsveiledning, samt personal- og organisasjonsutvikling.

Tenk igjennom og noter:

  • Tenk på en gang du opplevde aktiv lytting fra en annen. Hvordan opplevdes dette for deg?
  • Hva er dine utfordringer når du skal gjennomføre aktiv lytting som mentor?
  • Formulér to spørsmål som er saklige (informasjonsspørsmål og utvidende spørsmål)
  • Formulér to spørsmål som er reflekterende (affektive og metakognitive)
  • Formulér to spørsmål som er fremtidige (hypotetiske og effektspørsmål)
  • Brukes handlingsplan eller tilsvarende for mentee per i dag?
  • Hvordan kan handlingsplan bli en del av en mentorsamtale?

Notatene tas med til studiegruppa!

Mentor Sandra gir deg noen erfaringer rundt samtalene med menteer:

Nå har du fullført den individuelle delen om samtaleverktøy.

Studiegruppe

Oppgave 1 handler om spørsmålstyper. Tidsbruk: 20 minutter.

  1. Gjenta for hverandre de ulike spørsmålstypene fra videoen.
  2. Presenter for hverandre egne spørsmål dere har formulert under hver kategori; Saklige, reflekterende og fremtidige
  3. Gruppa formulerer sammen flere spørsmål under de ulike kategoriene

Oppgave 2 Handlingsplan. Tidsbruk: 10 minutter.

  1. Diskutér hva en handlingsplan bør inneholde .
  2. Diskutér hvordan en handlingsplan kan benyttes i mentorsamtalene.

Oppgave 3 Aktiv lytting. Tidsbruk: 60 minutter.

  1. Gjenta for hverandre hva de viktigste prinsippene i aktiv lytting er.
  2. Demonstrer for hverandre en åpen kroppsholdning og en lukket kroppsholdning.
  3. Øve på aktiv lytting: En er mentor og en er mentee, resten er observatører. Mentor lytter aktivt. Bytt på rollene og gjennomfør øvelsen slik at alle får prøve aktiv lytting.