Logg inn eller lag ny bruker for å legge til som favoritt
Del 4: Samtaleverktøy
I del 4 av mentorprogrammet får du innsikt i ulike samtaleverktøy som kan benyttes
Bilde: USHT ØstfoldSelvstudium
Hva er samtaleverktøy og hvordan kan ulike verktøy benyttes i mentorskap? Dette skal vi ha fokus på i denne delen.
Du skal nå få se en video (i 22 minutter) som skal gi deg innsikt i ulike samtaleverktøy. Finn frem ark og penn og ta notater. Ta gjerne en pause ved behov.
Patricia Varras er lektor i pedagogisk psykologi og sosialpedagogikk. Hun er ansatt ved NordTro, et kompetansesenter i Nord-Troms. Hun har erfaring fra pedagogikk og undervisning, karriere- og livsstilsveiledning, samt personal- og organisasjonsutvikling.
Tenk igjennom og noter:
- Tenk på en gang du opplevde aktiv lytting fra en annen. Hvordan opplevdes dette for deg?
- Hva er dine utfordringer når du skal gjennomføre aktiv lytting som mentor?
- Formulér to spørsmål som er saklige (informasjonsspørsmål og utvidende spørsmål)
- Formulér to spørsmål som er reflekterende (affektive og metakognitive)
- Formulér to spørsmål som er fremtidige (hypotetiske og effektspørsmål)
- Brukes handlingsplan eller tilsvarende for mentee per i dag?
- Hvordan kan handlingsplan bli en del av en mentorsamtale?
Notatene tas med til studiegruppa!
Mentor Sandra gir deg noen erfaringer rundt samtalene med menteer:
Nå har du fullført den individuelle delen om samtaleverktøy.
Studiegruppe
Oppgave 1 handler om spørsmålstyper. Tidsbruk: 20 minutter.
- Gjenta for hverandre de ulike spørsmålstypene fra videoen.
- Presenter for hverandre egne spørsmål dere har formulert under hver kategori; Saklige, reflekterende og fremtidige
- Gruppa formulerer sammen flere spørsmål under de ulike kategoriene
Oppgave 2 Handlingsplan. Tidsbruk: 10 minutter.
- Diskutér hva en handlingsplan bør inneholde .
- Diskutér hvordan en handlingsplan kan benyttes i mentorsamtalene.
Oppgave 3 Aktiv lytting. Tidsbruk: 60 minutter.
- Gjenta for hverandre hva de viktigste prinsippene i aktiv lytting er.
- Demonstrer for hverandre en åpen kroppsholdning og en lukket kroppsholdning.
- Øve på aktiv lytting: En er mentor og en er mentee, resten er observatører. Mentor lytter aktivt. Bytt på rollene og gjennomfør øvelsen slik at alle får prøve aktiv lytting.