Skjul områdevelger
Hopp til hovedinnhold
Legg til favoritt
Østfold

Seksjon for avrusning

Velkommen til seksjon for avrusning! På denne siden finner du informasjon om praksisstedet, faglig fordypning, samt kompetansetrapp for praksisperioden.

Informasjon om praksisstedet

Velkommen som student til seksjon for avrusning!

Seksjonen er organisert under klinikk for psykisk helsevern og rusbehandling –og ligger i Moss.

Seksjonens oppdrag er å ivareta avrusning som krever tett medisinsk oppfølging, samt kart­legging. Seksjonen skal også ivareta pasienter innlagt etter helse- og omsorgstjenesteloven §§§ 10.2, 10.3 og 10.4 1-2. ledd.

Pasientene som er innlagt er henvist fra poliklinikk for rus- og avhengighetsbehandling (TSB poliklinikk). TSB-poliklinikkene er lokalisert i Askim, Fredrikstad, Halden, Moss og Sarps­borg. Det er poliklinikkene som lager oppdraget under innleggelsen for hver pasient. Vi har flest elektive innleggelser, men tar også imot akutte innleggelser, enten via akuttsløyfe fra Kalnes eller akutt TSB direkte fra poliklinikk. Overføringer kan ikke skje uten en rettighets­vurdering foretatt av TSB poliklinikk eller Liason tjenesten som er stasjonert på Kalnes.

Seksjonsleder har et overordnet ansvar for hele seksjonen. Målet er å tilby en forsvarlig og adekvat behandling av rusmiddelavhengige, ivareta brukermedvirkning og samarbeid med pårørende og naturlige samarbeidspartnere, samt at medarbeidere skal være kjent med og forholde seg aktivt til nasjonale faglige retningslinjer og øvrige myndighetskrav

Les mer om avdeling her

Faglig fordypning

Overdoseprogrammet
Nasjonal overdosestrategi 2019-2022 – regjeringen.no

LAR retningslinjene
Legemiddelassistert rehabilitering (LAR) ved opioidavhengighet – Helsedirektoratet

Nasjonale retningslinjer for avrusning
Avrusning på institusjon – Helsedirektoratet

Læringsutbytter – sykepleiere

Ferdigheter:

  • kan anvende faglig kunnskap om helse og sykdom for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak, samt evaluere effekten av disse og justere ved behov
  • kan beherske faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektoriell samhandling for å sikre et koordinert, helhetlig og sammenhengende behandlingsforløp
  • kan anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
  • kan anvende kunnskap om helsefremmende, forbyggende og arbeidsinkluderende tiltak
  • kan anvende kunnskap for å iverksette tiltak som fremmer god psykisk helse
  • kan vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for pasienter og ansatte, og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
  • kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger, samt justere egen praksis i sin tjenesteutøvelse
  • kan anvende kunnskap om lærings-, mestrings- og endringsprosesser i veiledning og undervisning av pasienter og pårørende, studenter og relevant personell
  • kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i møte med brukere, pasienter og pårørende
  • kan anvende kunnskap om utredning, behandling og oppfølging for å understøtte pasientens beslutningsgrunnlag
  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
  • kan beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
  • kan identifisere og vurdere risikofaktorer knyttet til individ, system og miljø, samt dokumentere og systematisk følge opp dette, deriblant iverksette relevante tiltak

Generell kompetanse

  • kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering, herunder legemiddelregning, og kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk
  • kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet
  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
  • kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • har innsikt i kvaliteten på sykepleie og de tjenestene brukerne mottar, og kan justere egen profesjonsutøvelse
  • har innsikt i kvalitetsindikatorer og standard terminologi i dokumentasjon av sykepleie
Læringsutbytter – vernepleiere

Kunnskap

  • har bred kunnskap om problemløsning på individ-, gruppe- og systemnivå gjennom observasjon, utredning, utforsking av verdier, ønsker og livsbetingelser, målutforming, tiltaksutforming og evaluering
  • har bred kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse
  • har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering

Ferdigheter

  • kan anvende faglig kunnskap for å iverksette nødvendige tiltak, og/eller behandling ved sosiale problemer eller henvise videre ved behov
  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i pasientopplæring
  • kan anvende og utvikle individuelle planer i samarbeid med brukere for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester
  • kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte
  • kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe
  • kan anvende faglig kunnskap om livreddende førstehjelp
  • Kan oppdatere sin kunnskap om legemiddelhåndtering

Generell kompetanse

  • kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons- kommunikasjons-, kultur- og ledelses- kompetanse
  • kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
  • kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitets- forbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører
  • har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer
  • Kan gjennomføre test i medikamentregning
  • Kan anvende korrekt legemiddelkunnskap i praksisutøvelsen

Kompetansetrapp

Kompetansetrappen kan ses i større format her!

Alle fagartikler