Legg til favoritt
Østfold

Kompetansebroen Østfold – årsrapport 2023

Kompetansebroen er et viktig og nyttig verktøy for å støtte opp under samhandling, kompetanse og informasjonsutveksling mellom de ulike partene. I årsrapporten under kan du lese mer om hva som har skjedd på Kompetansebroen Østfold i 2023.

Tallet 2023 på klosser på turkis bakgrunnBilde: Shutterstock

Redaksjonen til Kompetansebroen Østfold består av Karen Kvale Saugestad og Martine Hemstad Lyslid, i samarbeid med Helsefellesskapet Østfold, USHT Østfold og utdanningsinstitusjonene i fylket; Høgskolen i Østfold og Fagskolen i Viken. Redaksjonen har ansvar for å publisere lokalt innhold på Østfoldsiden.

Vedtak om varig drift av Kompetansebroen Østfold

Høsten 2023 vedtok Strategisk samarbeidsutvalg (SSU) i Helsefellesskapet Østfold permanent drift av Kompetansebroen Østfold. I perioden 2019 – 2023 har Kompetansebroen Østfold vært drevet og finansiert gjennom ulike prosjekter – dette har vært gjort for å teste ut funksjonalitet og muligheter i Kompetansebroen. Fra 2024 er det vedtatt permanent drift av Kompetansebroen – med Sykehuset Østfold, kommunehelsetjenesten og utdanningsinstitusjonene Høgskolen i Østfold og Fagskole i Viken som samarbeidspartnere. I 2024 jobbes det videre med finansiering av både lisens og lokal redaksjon.

Samhandling

Kompetansebroen skal være en felles arena for å informere og dele innhold som er relevant for samarbeidet mellom sykehus, kommuner og utdanningsinstitusjoner. Det er viktig å være tett på ulike nettverk og fagmiljø for å fange opp hva som rører seg, og videre kunne bidra til å dele nyttig informasjon og kompetanse gjennom Kompetansebroens sider. Kompetansebroen Østfold har en egen samhandling og helsefellesskapsside som er unik for vårt område.

I 2023 har vi videreutviklet samhandling og helsefellesskapssiden på Kompetansebroen. Selve siden fikk også nytt design i desember 2023. Målet er at denne siden skal være et samlingspunkt for samhandling, kompetanse og informasjonsdeling i helsefellesskapet. Det er i løpet av 2023 publisert noe nytt innhold, og annet har blitt oppdatert og videreutviklet. Av nytt innhold kan blant annet ressursside for smittevern for kommunehelsetjenesten nevnes. Her er et utdrag av temaer fra siden:

Nyhetsbrev

For nyhetsartikler, arrangementer, samt artikler fra legesiden og samhandlingssiden kan den enkelte abonnere på nyhetsbrev.

Per i dag har vi følgende abonnenter:

• Legesiden: 182 abonnenter
  • Aktueltsaker: 553 abonnenter
  • Arrangementer: 543 abonnenter

Fra desember 2023 kunne man også abonnere på nyhetsbrev fra samhandlingssiden.

Arrangementer

Arrangementskalenderen gir en fin oversikt over arrangementer som tilbys i Østfold, og i de andre områdene. Det publiseres en rekke lokale arrangementer for Østfold, og i 2023 ble det publisert 57 arrangementer på Østfoldsiden. Det er en blanding av fysiske, digitale og hybride arrangementer. Hver tirsdag blir det sendt ut nyhetsbrev med nye arrangementer til Kompetansebroen Østfold sine abonnenter.

Samarbeid med fagmiljø i sykehus, kommune og utdanningsinstitusjoner

Den lokale redaksjonen er i jevnlig kontakt med fagmiljø og samhandlingsnettverk for tips og innspill til relevante saker og for å kunne fange opp hva som rører seg og videre kunne bidra til å dele informasjon gjennom Kompetansebroen.

Lokal redaksjon har presentert Kompetansebroen eller vært til stede på en rekke nettverksmøter og konferanser i 2023, deriblant samhandlingsforum i april og fag- og tjenesteutviklingskonferansen i oktober.

Vi har et godt og etablert samarbeid med USHT Viken (Østfold), samt utdanningsinstitusjonene Høgskolen i Østfold og Fagskolen i Viken.

Trafikk og statistikk – Kompetansebroen Østfold 2023

Antall unike besøkende til Kompetansebroen Østfold har økt med ca. 4000 i 2023. Totalt hadde vi 14 149 unike besøkende. Antall sidevisninger på Kompetansebroen Østfold var på over 143 000!

Totalt sidevisninger

Totalt unike besøkende

Vekst i unike besøkende

Graf av trafikk fra opptaksområdet til Østfold i 2023